Tarieven en vergoeding.

Tarieven .

Sinds 2022 loopt de vergoeding van een behandeling in de Nederlandse GGZ volgens het Zorgprestatiemodel. De Nederlandse Zorg Autoriteit NZA heeft hiervoor officiële tarieven bepaald waar ik mij aan houd. Die kan je hier inzien.
Deze tarieven zijn anders per aard van het consult (diagnostiek of behandeling) en hangen af van de duur. Hierbij is het principe: geplande tijd = gerealiseerde en dus aangerekende tijd. In geval van een uitloop van de afspraak wordt de duur ervan (vanaf 15 minuten) naar boven aangepast.  Ook mails en telefoontjes vallen onder consulten en er zijn aparte tarieven voor rapportage en overleg.

De intakegesprekken duren 75 minuten en staan in het teken van diagnostiek. Zij worden dan ook als zodanig in rekening gebracht, ongeacht of het leidt tot het opstarten van een behandeling. Indien dit niet het geval is, dan krijg je van mij een verslag van mijn bevindingen alsook een gericht verwijsadvies. De vervolgconsulten worden als behandeling in rekening gebracht en duren meestal 60 minuten, tenzij anders afgesproken werd.

Desgewenst kunnen ook Vlaamse patiënten zich bij mij aanmelden onder dezelfde voorwaarden.

Vergoeding .

Om de zorg in Nederland vergoed te krijgen heb je een geldige verwijsbrief van je huisarts nodig en dienen je klachten te vallen onder de verzekerde zorg. Dit laatste is steeds het geval voor de klachten waar ik mij op focus (i.c. eetstoornissen, trauma- en dissociatieve stoornissen).

Ik werk contractvrij, wat betekent dat ik geen contracten met zorgverzekeraars heb afgesloten (ongecontracteerde zorg). Meer uitleg over het waarom hiervan, vind je hier.
Contractvrij werken houdt in dat je recht hebt op een gedeeltelijke vergoeding van je zorg. Hierbij stuur ik de rekening rechtstreeks naar jou en dien je deze vervolgens zelf te declareren bij je zorgverzekeraar. Hou dus rekening met een eigen bijdrage (en ook je eventuele nog openstaande eigen risico!). Hoe hoog deze vergoeding en dus je eigen bijdrage precies is, hangt af van welke verzekeringspolis je hebt. In dit document vind je enkele percentages.

Indien je overweegt om bij mij in behandeling te komen, raad ik je echter aan om je op voorhand zélf goed te informeren bij je zorgverzekeraar (bij voorkeur schriftelijk) over het officiële percentage van jouw vergoeding en eventuele overige aanvullende voorwaardes (zoals bijv. een maximaal aantal sessies of een op voorhand vereiste toestemming van je zorgverzekeraar). Ondanks het bovenstaande en met zorg samengestelde overzicht, ligt de eindverantwoordelijkheid hiervoor dus bij jou.

Voor Vlaamse patiënten is de vergoeding door het ziekenfonds helaas zeer beperkt en is ook geen verwijsbrief noodzakelijk. Meer info daarover vind je hier.

Annulaties en no show .

Gemaakte afspraken kunnen tot 24u op voorhand en op eender welke weekdag kosteloos geannuleerd worden. Annulaties dienen steeds schriftelijk per mail of sms te gebeuren. Opgelet: voor afspraken die niet volgens deze voorwaarden geannuleerd werden, zal een vergoeding van 75 euro voor de gereserveerde tijd aangerekend worden. Dit valt niet onder de verzekerde zorg en kan dus ook niet bij je zorgverzekeraar gedeclareerd worden.

Omdat ik snap dat er zich soms plotse omstandigheden kunnen voordoen thuis of op het werk, krijg je van mij als geste echter 1 joker die je eenmalig kan inzetten voor een laattijdige annulatie.

Tips .

Elk jaar kan je kijken of het voor jou zinvol is om te wisselen van zorgverzekeraar. Dat kan tot en met 31 december. Ik kan en mag je hier echter geen adviezen over geven, aangezien ik niet kan overzien wat dit voor je andere zorgvormen betekent. Op internet vind je verschillende websites om je polis te vergelijken.

Als je zorgverzekeraar minder dan 75% vergoedt, kan je mogelijks het zogenaamde hinderpaalcriterium inroepen. Dit houdt in dat de vergoeding niet zó laag mag zijn dat dit jou belet om naar een bepaalde zorgverlener te gaan. In dat geval kan je bij je zorgverzekeraar aandringen op een hogere vergoeding. Dit doe je best door middel van een schriftelijk verzoek (een mondelinge toezegging door een helpdeskmedewerker is vaak niet voldoende).

Een laatste tip die tot slot nog helpend kan zijn, is om ook bij de belastingdienst te informeren of je het stuk eigen bijdrage mogelijks kan aftrekken van de belastingen. Dit is vaak inkomensafhankelijk.

Heb je andere of bijkomende vragen, aarzel dan niet om mij te contacteren.
Lees hieronder zeker ook de faq’s eens na !