Kwaliteitsstatuut.
Per 1 januari 2017 moet iedere zorgverlener in de Nederlandse GGZ een kwaliteitsstatuut hebben. Daarmee geeft de zorgverlener aan dat hij of zij op allerlei kwaliteitsaspecten voldoet aan de norm. Ik heb een goedgekeurd kwaliteitsstatuut dat je hier kan inzien en dateert van maart 2025. Meer informatie over het kwaliteitsstatuut vind je op de website van GGZ Kwaliteitsstatuut.
Het bieden van goede kwaliteit is voor mij persoonlijk erg belangrijk. Ik vind dat ik een prachtig en dankbaar beroep heb en neem het feit dat mensen mij hun zorgen toevertrouwen niet licht op. Het gegeven dat ik voor iemand misschien het verschil kan maken, is iets wat mij persoonlijk drijft. Aangezien ik met complexe problematieken in de gespecialiseerde gezondheidszorg werk, hecht ik dan ook een groot belang aan mijn voortgezette opleiding. Ik blijf mij regelmatig bijscholen, neem op zeer frequente basis deel aan intervisie en volg waar nodig ook extra supervisie bij experten. Als ik vind dat ik ergens onvoldoende in thuis ben en ik deze kennis en kunde niet op redelijke wijze bij kan spijkeren, dan zal ik zorg dragen voor een gerichte doorverwijzing. Ook zullen we de behandeling regelmatig evalueren conform hetgeen we daarover opgenomen hebben in je behandelplan.
Toch kan het zijn dat je niet tevreden bent over de behandeling. Ik hoop van harte dat je dan jouw kritiek en klachten met mij durft te bespreken, zodat ik ervan kan leren en onze behandelrelatie ook verbeterd kan worden. Wist je trouwens dat het eigenlijk niet zo heel gek is dat we misschien wel eens zullen botsen of dat er onverhoopt ergens een plank (tijdelijk) misgeslagen wordt? We zijn immers beiden mens en dus feilbaar (ondanks onze inspanningen) en daarbij is de therapieruimte vaak ook een mini-afspiegeling van de buitenwereld waar bepaalde gevoelens en gedachten wel eens getriggerd kunnen worden. Door jouw ontevredenheid in de therapie in te brengen, kan je echter leren dat dit tot erkenning, herstel en/of oplossingen kan leiden. En dat het ook veilig is om te doen, zonder dat hiervoor bruggen moeten worden opgeblazen. Ik gun het ons dus beiden om dit in een persoonlijk gesprek of schriftelijk te bespreken en beloof je dat ik hier respectvol mee zal omgaan.
Indien dit voor jou niet tot genoegdoening leidt, bestaat de mogelijkheid om officieel een klacht in te dienen. Je kan daarvoor terecht bij de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (LVVP), waar ik lid van ben.